Abonenci Orange zmuszeni do płacenia wyższej opłaty. Jednak zarząd podejmuje kolejne kroki

Abonenci Orange zmuszeni do płacenia wyższej opłaty. Jednak zarząd podejmuje kolejne kroki

Orange Polska, jedna z największych grup telekomunikacyjnych w kraju, zanotowała drugi kwartał z rzędu niskie przychody w porównaniu do poprzedniego roku. W efekcie zarząd pod kierunkiem Liudmily Climoc postanowił dokonać zmiany w całorocznej prognozie.

Orange Polska zmienia swoje prognozy. Zamiast oczekiwanego niskiego jednocyfrowego wzrostu przychodów, teraz spodziewa się braku wzrostu lub nawet jednocyfrowego spadku tej pozycji. Jednocześnie, dzięki cięciom kosztów (m.in. grupa zatrudnia około 400 osób mniej niż rok wcześniej), podniosła prognozy dotyczące wyniku EBITDAal (zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację i pomniejszonego o koszty leasingu).

W drugim kwartale bieżącego roku wyniki Orange Polska były dość podobne do tych z analogicznego okresu poprzedniego roku. Firma osiągnęła przychody w wysokości 3,12 mld zł, co oznacza spadek o 3,1 proc. w porównaniu do drugiego kwartału 2023 r. Wartość EBITDAal wyniosła 854 mln zł (wzrost o 3,8 proc. rok do roku), zysk operacyjny grupy wyniósł 360 mln zł, a zysk netto 231 mln zł.

Analitycy spodziewają się spadku przychodów, ale wzrostu rentowności Orange Polska po wynikach za drugi kwartał 2024 r. Spadek przychodów jest rezultatem decyzji telekomu o zaniechaniu pośredniczenia w sprzedaży energii, zastoju w zamówieniach IT oraz wprowadzenia niższych stawek w rozliczeniach międzyoperatorowych.

  1. Firma przekonuje, że jej główny biznes – usługi telekomunikacyjne, rośnie. Głównym elementem pakietów konwergentnych Orange Love jest szybki przewodowy internet. Wraz z końcem czerwca firma obsługiwała 1,74 mln klientów indywidualnych z takimi pakietami, oznaczając wzrost o 20 tys. w porównaniu do poprzedniego kwartału.
  2. Za flagową usługę światłowodową korzystało 1,45 mln osób, o 56 tys. więcej niż w marcu. 16 tys. nowych użytkowników to wynik przejęć. Mniej więcej połowa nowych abonentów Orange Love wybrała w drugim kwartale br. internet z płatną telewizją.
  3. Liczba abonentów usługi telewizyjnej Orange powiększyła się o 6 tys. do 959 tys., a usług z wykorzystaniem kart M2M przez firmę i osoby indywidualne urosła o 221 tys. do 3,927 mln.

Wzrost liczby kart SIM obsługiwanych przez Orange Polska wyniósł 233 tys. i osiągnął liczbę 17,939 mln, a w użyciu było 4,358 mln kart pre-paid i 13,58 mln kart abonamentowych. Orange Polska obecnie prowadzi również dyskusję na temat podniesienia cen za dostęp do sieci zbudowanych ze środków UE, decyzję w tej sprawie podejmie odpowiedni Urząd.

W drugim kwartale, średnie rachunki użytkowników Orange Polska wzrosły o 2-4 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Firma zaznacza, że liczba abonentów usługi światłowodowej sięga 8,5 mln, w tym 1,9 mln przypada na Światłowód Inwestycje oraz około 100 tys. na przejętych małych operatorów.