Czy powstanie ekspresowe połączenie kolejowe między Poznaniem a Berlinem? „Niemcy nie wykazują zainteresowania”
„`html
Polsko-Niemieckie Konsultacje Transportowe
W lipcu odbyły się polsko-niemieckie konsultacje międzyrządowe, podczas których Dariusz Klimczak, szef resortu infrastruktury, omawiał z niemieckim odpowiednikiem kwestie związane z rozwojem połączeń kolejowych oraz infrastruktury łączącej oba kraje. Podniesiono temat wytyczenia nowego korytarza Kolei Dużych Prędkości (KDP) pomiędzy Berlinem, Poznaniem, Łodzią i Warszawą.
Brak Zainteresowania ze Strony Niemieckiej
Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, w rozmowie zauważył brak zainteresowania ze strony niemieckiej w tworzeniu nowego korytarza KDP. Zamiast tego, planuje się poprawę istniejącego korytarza przez Zbąszynek, Świebodzin do Frankfurtu nad Odrą.
Parametry Istniejącej Linii
- Aktualna maksymalna prędkość to 160 km/h
- Czas podróży z Poznania do Berlina zostanie skrócony do dwie i pół godziny
- Przejazd z Warszawy do Berlina zajmie poniżej pięciu godzin
Problemy Infrastrukturalne Niemiec
Malepszak zwrócił uwagę na problemy z przepustowością niemieckiej sieci kolejowej. Dla Niemców priorytetem są połączenia wewnętrzne między głównymi aglomeracjami, a nie połączenia międzynarodowe w kierunku wschodniej granicy.
Plany na Przyszłość
Według wiceministra, planowana jest także modernizacja trasy kolejowej między Berlinem a Szczecinem. W ramach projektów kolejowych CPK, budowa linii KDP pomiędzy Warszawą a Łodzią została przewidziana na zakończenie wraz z nowym portem lotniczym, co ma nastąpić pod koniec 2032 roku. Trasa do Poznania powinna być gotowa w 2035 roku.
„`