Co to jest Omnibus? Exploracja Pojęcia

„`html
Zacznijmy od wyjaśnienia przyczyn szybkiego działania w tej kwestii. Zwykle przegląd funkcjonowania regulacji jest przeprowadzany po kilku latach ich obowiązywania, aby wyciągnąć sensowne wnioski z dużej ilości doświadczeń i obserwacji procesów wynikających z zastosowania tych przepisów. Tym razem jednak natychmiastowe działanie jest konsekwencją wcześniejszego pośpiechu przy tworzeniu tych regulacji.
Przyczyny pośpiechu w tworzeniu regulacji
Przepisy dotyczące inwestycji instytucji finansowych (SFDR), definiowania działalności zrównoważonej (Taksonomia Sustainable Finance), raportowania czynników zrównoważonego rozwoju (CSRD/ESRS) czy działania w zakresie należytej staranności w łańcuchu wartości (dyrektywa Due Diligence) były opracowywane tak szybko, że zabrakło czasu na poprawne konsultacje z odbiorcami regulacji oraz ustalenia między twórcami poszczególnych regulacji. Liczne niedociągnięcia regulacyjne wymusiły podjęcie natychmiastowych działań.
Postulaty uproszczenia regulacji
Komitet Zrównoważonego Rozwoju SEG wprowadził dziesięć propozycji uproszczeń regulacyjnych oraz pięć sposobów na ułatwienia w obszarze pozalegislacyjnym. Najważniejsze kwestie dotyczą spójności pomiędzy CRSD a innymi wymogami stawianymi spółkom. Istotne jest, aby emitenci nie musieli ujawniać informacji wykraczających poza te, które są wymagane w raportach według standardów ESRS.
Problematyka definicji „istotności”
Aktualne regulacje określają, że spółki raportują tylko istotne kwestie, jednak SFDR nie uwzględnia pojęcia istotności w swoich obowiązkach sprawozdawczych dla instytucji finansowych. W rezultacie, fundusze inwestycyjne muszą uzyskiwać informacje uznane za nieistotne, co jest niepraktyczne i wymaga korekty. Podobna sytuacja występuje przy Taksonomii Sustainable Finance, gdzie również brak kryterium istotności skutkuje zbieraniem niepotrzebnych danych.
Koncepcje uproszczeń raportowania
Omówienie dyrektywy Omnibus dało możliwość powrotu do idei uproszczenia raportowania dla mniejszych emitentów. Istnieje szansa na wdrożenie rozwiązania zaproponowanego przez SEG, które łagodzi różnice między wymaganiami dla małych spółek nienotowanych a notowanych. Celem jest, aby ewentualne wejście na giełdę nie wiązało się z dużymi zmianami w zakresie raportowania czynników zrównoważonego rozwoju.
Potencjalne korzyści z systemów IT
Działania Komisji Europejskiej w obszarze uproszczenia raportowania dają nadzieję na wprowadzenie proponowanych rozwiązań pozalegislacyjnych. Najbardziej ambitnym postulatem jest stworzenie ogólnoeuropejskiego systemu IT, który zawierałby moduł identyfikacyjny, edukacyjny, mapowania i zbierania danych oraz tworzenia raportu i tagowania w języku XBRL. Choć realizacja tych propozycji jest mało prawdopodobna, nawet częściowe wdrożenie byłoby dużym ułatwieniem dla firm.
Szczególnie przydatna byłaby możliwość wykorzystania unijnej infrastruktury do gromadzenia danych w łańcuchu wartości, eliminując potrzebę dwustronnej komunikacji między firmami. Dane zebrane w jednym systemie ułatwiłyby ich agregację i pozwoliły na wypracowywanie np. różnorodnych benchmarków.
Na razie trudno ocenić, czy proponowane zmiany wejdą w życie, ale im więcej konkretnych propozycji i uzasadnień przedstawiamy, tym większa szansa na ich realizację. Projekt Omnibusa ma być znany wkrótce, więc pilne działania są konieczne, by wspierać regulatorów.
Choć nie jestem zwolennikiem tworzenia regulacji pod presją czasu, to ważne, aby powstawały one w oparciu o dobre pomysły i merytoryczne podstawy.
„`