PKP Cargo oczekuje osiągnięcia zysku netto pod koniec przyszłego roku

„`html
W najbliższych kwartałach spółka PKP Cargo spodziewa się dalszych strat netto, głównie ze względu na wysokie koszty świadczeń pracowniczych, które pozostają słabo powiązane ze skalą przychodów. Sytuację dodatkowo pogarsza spadający wolumen przewozów w Polsce, co prowadzi do obniżenia zarówno przychodów, jak i stawek przewozowych.
Zmiany w polityce pracowniczej i restrukturyzacja
Zarząd firmy liczy na akceptację ze strony związków zawodowych dla odstąpienia od zakładowego układu zbiorowego pracy jeszcze w tym roku. Taki krok umożliwiłby ograniczenie kosztów pracowniczych i uniknięcie konieczności przeprowadzania zwolnień grupowych. Decyzja w tej sprawie powinna zapaść do końca lipca. Wśród planowanych oszczędności znajduje się także połączenie siedmiu oddziałów PKP Cargo z centralą firmy, co przewidziano na sierpień.
Prezes Agnieszka Wasilewska-Semail zakłada, że zysk netto na poziomie spółki mógłby zostać wypracowany już pod koniec przyszłego roku. Realizacja tego celu będzie uzależniona od efektywnego powiązania kosztów ze zdolnością generowania przychodów oraz od zahamowania spadku stawek przewozowych. Szczegółowe prognozy finansowe zostaną podane w późniejszym terminie.
Kluczowe założenia planu restrukturyzacji
Pod koniec czerwca zarządca masy sanacyjnej przedłożył sądowi plan restrukturyzacji, mający na celu:
- przywrócenie rentowności spółki,
- zapewnienie długoterminowego rozwoju,
- odzyskanie zdolności do regulowania zobowiązań.
Najważniejsze elementy planu na najbliższy czas to:
- Optymalizacja przepływów pieniężnych.
- Renegocjacje zobowiązań finansowych.
- Redukcja kosztów.
- Zwiększenie przychodów, m.in. poprzez rozwój współpracy z kluczowymi klientami.
Zakłada się także kompleksowe działania restrukturyzacyjne do 2031 roku, rozwój przewozów kolejowych przy jednoczesnym ograniczaniu działalności na rynkach schyłkowych, w tym stopniowe wygaszanie przewozów węgla. Filarami wzrostu mają być przewozy intermodalne i specjalistyczne, które cechuje wyższa marżowość.
Przewidywane efekty działań restrukturyzacyjnych
Jeśli planowane zmiany zostaną skutecznie wdrożone, w 2031 roku:
- EBITDA spółki osiągnie poziom ok. 1,3 mld zł,
- Udział kosztów świadczeń pracowniczych w strukturze kosztów ogółem spadnie z ok. 45% do blisko 31%,
- Udział przychodów z przewozów węgla kamiennego spadnie do 13%, a przewozy intermodalne wzrosną do 19% struktury przychodów.
Według prezes Wasilewskiej-Semail, problemy PKP Cargo mają charakter strukturalny i wymagają kompleksowych zmian we wszystkich obszarach działalności firmy. Kluczowe znaczenie mają: konsekwentna optymalizacja kosztów, poprawa marżowości operacyjnej oraz maksymalizacja wykorzystania aktywów.
Wyzwania inwestycyjne i współpraca z wierzycielami
W planie naprawczym złożono propozycje układowe dla wierzycieli na łączną kwotę 2,937 mld zł. Zarząd podkreśla, że przygotowano takie warunki spłaty, które mają być akceptowalne dla wszystkich wierzycieli, a rozmowy na ten temat będą kontynuowane.
Możliwe wsparcie finansowe
PKP, jako główny akcjonariusz, rozważa udzielenie PKP Cargo pożyczki do 500 mln zł, pod dwoma warunkami:
- Pozyskane środki zostaną przeznaczone wyłącznie na inwestycje.
- Spółka zawrze ugodę ze wszystkimi dziewięcioma grupami wierzycieli.
Planowane pozyskanie tych środków mogłoby nastąpić najwcześniej w 2027 roku. Według zarządu, inwestycje w nowoczesny tabor są niezbędne do zachowania konkurencyjności na rynku.
„`