Wzrost cen gazu LPG zagraża gospodarstwom domowym i transportowi – ekspert ostrzega

Wzrost cen gazu LPG zagraża gospodarstwom domowym i transportowi - ekspert ostrzega

Rok do roku. Od początku bieżącego roku Polska zwiększyła jednak udział innych dostawców, a na rosyjski gaz nałożono sankcję. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy wejdą one w życie.

Raport Polskiej Organizacji Gazu Płynnego za 2023 rok donosi, że tylko w ubiegłym roku import gazu LPG wzrósł o 6,5 proc. i wyniósł 2,6 mln ton do naszego kraju. To ponad 45 proc. całego importu. W Polsce gaz LPG dla wielu gospodarstw domowych jest ważnym źródłem energii. Ogrzewa się w ten sposób nawet 4,5 mln domów. Do tego dodać należy ok. 3 mln kierowców, którzy gazu używają jako paliwa do samochodów, co daje łącznie blisko.

Money.pl donosi, że tylko w ubiegłym roku zużycie płynnego gazu w naszym kraju sięgnęło 2,5 tys. ton, z czego tylko jedna piąta tego zapotrzebowania pokryta została z krajowej produkcji. W 12. pakiecie unijnych sankcji nałożonych na Rosję znalazły się także zapisy dotyczące importu gazu z Rosji. W efekcie już.

Zmiany wejdą w życie po 12 miesiącach od uchwalenia przepisów. Skutki wprowadzenia nowych sankcji odczuje każdy, bo import tego surowca z pozostałych kierunków jest po prostu droższy. Na stacjach benzynowych gaz już zbliża się do ceny 3 zł za litr. To pierwsze efekty włączenia innych dostawców, a eksperci szacują, że „Udział Rosji w strukturze importu oscyluje od 2022 r. na poziomie 50 proc., stąd można przyjąć robocze założenie, że” – tłumaczy Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego w rozmowie z money.pl.

Podkreśla on, że już od lipca udział gazu rosyjskiego w dostawach zaczął spadać kosztem dostaw z. Amerykanie produkują obecnie osiem razy więcej gazu niż Rosja, jednak tutaj wyzwaniem jest transport surowca. Gaz LPG wykorzystywany jest jako źródło ogrzewania przede wszystkim w niewielkich miejscowościach i na wsiach.

Według danych z programu „Czyste Powietrze” LPG. Choć ruchy Orlenu z ostatnich miesięcy sprawiają, że gazu LPG w Polsce nie zabraknie, to nie oznacza, że ceny nie wzrosną. Podwyżki cen płynnego gazu dotyczą nie tylko transportu, ale także innych jego rodzajów, co odbije się na całym rynku. „Na różnicę w cenie między sektorem transportu i ogrzewania wpływają przede wszystkim uwarunkowania podatkowe. Według danych sektora paliwowego, w 2023 r. za 12 proc. ceny autogazu przy dystrybutorze odpowiadał „, dodaje dyrektor Kwiatkowski.

To sprawia, że, niż LPG tankowany na.