Agora prognozuje rozwój sektora reklamowego i stabilność frekwencji w kinach w 2025 roku.

„`html
Strategiczny cel Agory na 2026 rok
Bartosz Hojka, prezes Agory, podczas publikacji wyników medialnego holdingu za 2024 r., poinformował, że firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia strategicznego celu 200 mln zł EBITDA do 2026 roku. W ubiegłym roku Grupa Agora, do której należą Radio Zet, mniejsze radiostacje, „Gazeta Wyborcza”, firma reklamy zewnętrznej AMS oraz sieć kin Helios, zanotowała 1,48 mld zł przychodu. Jest to wzrost o 7,5% w porównaniu do 2023 r. Grupa odnotowała również 53,8 mln zł zysku operacyjnego (bez MSSF16), 148 mln zł EBITDA (bez MSSF16, wzrost o prawie 30% rok do roku) oraz 17,9 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej (spadek o prawie 80%). Zysk netto przypadający na akcjonariuszy spółki matki wyniósł 14,7 mln zł, co jest spadkiem o 77% w porównaniu do roku poprzedniego.
Wzrost przychodów Agory
Wzrost przychodów Agory był możliwy dzięki poszerzeniu oferty dla reklamodawców o Radio Zet, zwiększonym wpływom ze sprzedaży biletów i w barach kinowych oraz wysokim wpływom z dystrybucji i produkcji polskich filmów przez Next Film. „Jako grupa jesteśmy zdywersyfikowani i nieprzesadnie uzależnieni od dużych technologii i ich zmiennej polityki wobec wydawców” – wskazał Bartosz Hojka. Przychody z reklam Agory w ubiegłym roku wyniosły 763 mln zł, co stanowi wzrost o 8,4% więcej niż rok wcześniej. Cały rynek w Polsce urósł o ponad 9% do 13 mld zł.
Zarząd Agory podał, że w 2025 r. firma spodziewa się wzrostu wydatków na reklamę w Polsce w przedziale 6,5–8,5%. Zarząd podkreślił, że wielkość przychodów reklamowych jest uzależniona od ogólnej koniunktury gospodarczej. Według dostępnych prognoz makroekonomicznych czwarty kwartał 2024 r. oraz kolejne kwartały 2025 r. przyniosą wyższą dynamikę wzrostu gospodarczego w Polsce niż w państwach zachodniej Europy, malejącą inflację oraz powolną stabilizację cen surowców energetycznych, żywności, towarów i usług.
Perspektywy ekonomiczne
Zarząd Agory zwrócił uwagę, że rozwój sytuacji gospodarczej w kraju w kolejnych okresach charakteryzować będzie również duża niepewność, m.in. z uwagi na dalszy przebieg konfliktu zbrojnego w Ukrainie i jego skutki geopolityczne. Dodano, że spółki Skarbu Państwa w bieżącym roku wykazują większą skłonność do normalizacji lokowania budżetów. Pierwszy kwartał br. jest, zdaniem zarządu Agory, średni: „ani słaby, ani mocny”. Nie widać przetasowań wśród poszczególnych typów reklamodawców. W 2025 r. najszybciej powiększać mają się rynek reklamy internetowej, reklamy zewnętrznej oraz kinowy.
Kondycja kin Helios w 2024 roku
W 2024 r. sieć kin Helios zanotowała wzrost frekwencji o 2,6%, sprzedając 11,8 mln biletów w całym roku. Przychody ze sprzedaży biletów wzrosły o 5,1% do 256 mln zł, m.in. za sprawą wzrostu średniej ceny biletów. W czwartym kwartale Helios sprzedał 3,6 mln biletów, co oznacza wzrost o 12,5% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, a przychody kin urosły o niecałe 20%, do około 82 mln zł.
Na całym rynku w 2024 r. sprzedało się 50,8 mln biletów. Tomasz Jagiełło, członek zarządu Agory i prezes Heliosa, wyraził nadzieję na lekki, 2–3% wzrost frekwencji w nadchodzącym roku. Wśród filmów, które powinny przyciągnąć ponad 1 mln widzów, wymienił „Minecraft” oraz trzecią część „Avatara”.
Perspektywy dla AMS i Radio Zet
Agora pokłada nadzieje w AMS, który zdaniem Jagiełły powinien zwiększyć przychody o kilkanaście procent, oraz w zmniejszającym dystans do lidera Radiu Zet, mimo że ostatni kwartał roku ubiegłego był dla sektora wyjątkowo słaby. Wpływy stacji radiowych w Polsce spadły o 7%. Zarząd przyznaje, że nie ma jasnych odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak się stało.
„`