Nowy film, który zbliża się do kultowego „Top Gun”! Lotniczy hit, który przełamuje granice prędkości

O konieczności zbudowania następców Concorde’a zaczęło mówić się już w momencie, kiedy ten kultowy samolot wycofano ze służby w listopadzie 2003 roku. Od tego czasu słyszeliśmy o co najmniej kilku ciekawych pomysłach, ale jeden mocno wyróżnia się na ich tle, a mowa o modelu Overture od Boom Supersonic. Firma podpisała już nawet umowy z liniami lotniczymi United Airlines i Japan Airlines, przy czym te ostatnie chcą z jego udziałem XB-1 znowu lata.
Sukces za sukcesem. Latem 2022 roku doczekaliśmy się grafik koncepcyjnych Overture, na których samolot mocno przypominał „oryginalnego” Concorde’a oraz zapowiedzi testów na pustyni Mojave w 2026 roku i zdolności operacyjnej w 2029 roku. Jak już wiemy, tych terminów nie uda się dotrzymać. Co więcej, osiągnął przy tym wysokość nieco ponad 2000 m i prędkość „zaledwie” 439 km/h, więc daleko mu do planowanych 2000 km/h, czyli 1,7 Mach. Producent nie ustaje jednak w wysiłkach, bo właśnie poinformował o drugim udanym locie testowym.
26 sierpnia prototyp samolotu (poprzednio XB-1 pilotował Bill „Doc” Shoemaker, były lotnik marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych, który wylatał ponad 5000 godzin na 50 typach samolotów). Najnowszy test jest częścią programu stopniowego zwiększania zakresu osiągów XB-1 w oczekiwaniu na pierwszy lot naddźwiękowy. Startując z portu Mojave Air & Space Port, czyli niewiele większą niż poprzednim razem, chociaż znacznie zwiększył z kolei wysokość.
Lista kontrolna testu obejmowała Boom Supersonic poinformowało przy okazji, że XB-1 odbędzie jeszcze ok. 10 lotów na większych wysokościach i z większymi prędkościami. Gdy samolot osiągnie prędkość naddźwiękową, testy zostaną przeprowadzone w korytarzu naddźwiękowym Black Mountain w bazie Sił Powietrznych Edwards w Kalifornii. Dziś rano XB-1 odbył fantastyczny drugi lot. Wstępne wyniki wskazują, że pomyslnie rozwiązaliśmy ustalenia z lotu pierwszego i jesteśmy podekscytowani możliwością kontynuowania testów w locie na drodze do lotu naddźwiękowego.