Supersoniczny samolot XB-1 zbliża się do osiągnięcia Concorde XXI wieku. Nowy rekord już na horyzoncie

Supersoniczny samolot XB-1 zbliża się do osiągnięcia Concorde XXI wieku. Nowy rekord już na horyzoncie

Naddźwiękowy. Przypominamy, że XB-1 to platforma o skali jednej trzeciej, którą producent wykorzystuje jako podstawę swojego samolotu Overture, którego celem jest przywrócenie skomercjalizowanych naddźwiękowych lotów pasażerskich. Bo o potrzebie skonstruowania następcy Concorde’a zaczęło mówić się już w momencie, kiedy ten kultowy samolot wycofano ze służby w listopadzie 2003 roku.

Overture idzie po swoje. Chce zastąpić legendę. Od tego czasu słyszeliśmy o co najmniej kilku ciekawych pomysłach, ale Overture od Boom Supersonic mocno wyróżnia się na ich tle. Firma podpisała już nawet umowy z liniami lotniczymi United Airlines i. Latem 2022 roku doczekaliśmy się grafik koncepcyjnych Overture, na których samolot mocno przypominał „oryginalnego” Concorde’a oraz zapowiedzi testów na pustyni Mojave w 2026 roku i zdolności operacyjnej w 2029 roku.

Już wcześniej w tym roku dowiedzieliśmy się wprawdzie, że tych terminów nie uda się dotrzymać, bo pod koniec marca tego roku Boom Supersonic zaliczyło dopiero pierwszy lot testowy pomniejszonym prototypem Overture, czyli demonstratorem XB-1. Wiele wskazuje jednak na to, że teraz wszystko idzie zgodnie z planem, bo, ponownie docierają do nas dobre wieści.

Kolejne udane testy XB-1 Boom Supersonic zakończył piąty lot testowy XB-1, a za jego sterami ponownie usiadł główny pilot doświadczalny projektu, czyli Tristan „Geppetto” Brandenburg, który ustanowił rekord XB-1 z silnikami turboodrzutowymi GE J85-15, wznosząc się na wysokość 5425 m i osiągając prędkość 0,69 Mach, czyli 791 km/h (poprzednio samolot osiągnął wysokość 3170 m i prędkość 445 km/h).

Ten I choćBoom systematycznie zwiększa prędkość i wysokość XB-1. Firma spodziewa się jeszcze pięciu podobnych lotów, zanim będzie gotowa do przełamania bariery dźwięku. Dla zapowiadanych wyników warto jednak poczekać, bo docelowo samolot Overture będzie mógł zabrać na pokład od 64 do 80 pasażerów, a jego zasięg wyniesie 7869 km, co oznacza, że będzie mógł pokonać