Opóźnienie Strefy Czystego Transportu w Krakowie wymaga wprowadzenia radykalnych zmian

Opóźnienie Strefy Czystego Transportu w Krakowie wymaga wprowadzenia radykalnych zmian

Katarzyna Nowak Uchwała dotycząca strefy czystego transportu w Krakowie będzie obowiązywać później niż zakładano. W związku z projektem zmian w uchwale zmiany zajdą od 1 stycznia 2026 r. Do tego czasu odbędzie się szereg konsultacji z mieszkańcami, w których będą mogli zgłaszać swoje uwagi. Ruszy także kampania edukacyjna na temat zanieczyszczeń powietrza w mieście.

Radni Krakowa otrzymali projekt zmian do uchwały o strefie czystego transportu. W związku z nią wprowadzenie SCT w mieście opóźni się. Pierwotnie zakładano, że strefa będzie obowiązywać od 1 lipca 2024 r., jednak Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zaproponował utworzenie nowej i poprawionej uchwały. Ta przygotowana do tej pory ma zostać unieważniona.

Kraków był pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na utworzenie strefy czystego transportu, a zarazem ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin. To nie koniec strefy czystego transportu w Krakowie. Aktywiści mówią jasno Uchwała o SCT w Krakowie do kosza. Będzie nowa.

W świetle unieważnionej uchwały do SCT mogły wjechać wszystkie pojazdy, które spełniałyby wymogi zapisane w uchwale. To zarówno samochody z silnikami benzynowymi, Diesla, hybrydy czy z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu było to, aby silnik spełniał odpowiednią normę emisji spalin. W zapisach uwzględniono wiele wyjątków. Chodziło o znaczne obniżenie emisji i poziomu zanieczyszczeń poprzez określenie, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować. Im wyższa norma Euro, tym mniej szkodliwe spaliny.

W związku ze zmianami zaproponowanymi przez ZTP nowy prezydent miasta Aleksander Miszalski zdecydował o zorganizowaniu konsultacji społecznych w sprawie nowej SCT. Mają się one odbyć jeszcze w tym roku. Zarówno mieszkańcy Krakowa, jak i Metropolii Krakowskiej będą mogli zgłaszać swoje uwagi na temat funkcjonowania strefy (udostępniony zostanie formularz internetowy i zorganizowane zostaną dyżury).

Podczas wakacji ma ruszyć także kampania informacyjna na temat stref czystego transportu oraz negatywnego wpływu transportu na zdrowie i środowisko. Kampania edukacyjna będzie elementem konsultacji, ponieważ miasto chce promować SCT i wyjaśniać mieszkańcom wszelkie kwestie związane z funkcjonowaniem takich stref w innych miastach. W Krakowie powstaną czasowe punkty informacyjne, aby mieszkańcy i goście mogli bezpośrednio spotkać się z osobami, które odpowiedzą na pytania dotyczące wprowadzanej strefy.

„Odłożenie wejścia w życie uchwały pozwoli na przeprowadzenie szeroko rozumianych konsultacji. Ich ważnym elementem będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Będzie miała na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic na temat wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego na ich zdrowie, a także przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie SCT w naszym mieście” – informuje miasto.

Po zebraniu opinii i zakończeniu konsultacji rozpocznie się proces projektowania nowej uchwały. Kontrole na bazarach. Będą sprawdzać pochodzenie warzyw i owoców.

Jak będzie wyglądać nowa strefa czystego transportu? Obecnie analizowane jest wprowadzenie strefy czystego transportu na terenie całego Krakowa. Być może zwiększy się także liczba parkingów P+R, na których przyjezdni lub wszyscy, którzy nie chcą podróżować po mieście samochodem, mogą bezpłatnie zaparkować. Wprowadzenie strefy czystego transportu w mieście ograniczy emisję tlenków azotu (NOx) nawet o 40 proc., a także znacząco ograniczy emisję pyłów PM 2,5 i PM 10. „Dzięki SCT będzie to o ok. 80 proc. emisji mniej z transportu samochodowego w mieście” – podaje miasto.

Stefy czystego transportu obowiązują już m.in. w Antwerpii, Londynie, Berlinie i innych niemieckich oraz włoskich miastach. Do 2025 r. w Europie może funkcjonować już 507 stref czystego transportu.