PKP Cargo koncentruje się na transporcie materiałów budowlanych
„`html
Strategia rozwoju PKP Cargo
PKP Cargo intensywnie rozwija swoją działalność poprzez dywersyfikację obszarów biznesowych. Zarząd firmy szczególną uwagę poświęca rozbudowie oferty w segmentach, które wykazują największy potencjał wzrostu – zwłaszcza w przewozach specjalistycznych oraz intermodalnych, czyli takich, które wykorzystują więcej niż jeden środek transportu. Takie działania wpisują się w przyjęty kierunek zwiększania udziału nowoczesnych rozwiązań logistycznych w łącznej strukturze usług świadczonych w ramach grupy.
Nowe kierunki – transport materiałów budowlanych
Jednym z przykładów wdrażania nowej strategii jest intensyfikacja przewozów materiałów budowlanych. PKP Cargo poinformowało, że niedawno rozpoczęło realizację usług transportowych z użyciem specjalistycznych wagonów Eamnos, dedykowanych właśnie do przewozu kruszyw. Obecnie w eksploatacji znajduje się 42 takie wagony, natomiast w przyszłym roku firma planuje zakup kolejnych 400 jednostek tego typu.
Zastosowanie wagonów Eamnos przynosi wymierne korzyści, gdyż ich większa ładowność w porównaniu do tradycyjnych węglarek typu EAS umożliwia przewóz większego wolumenu towarów w jednym cyklu. Pozwala to ograniczyć liczbę operacji załadunkowych i rozładunkowych, skrócić czas obsługi oraz obniżyć koszty operacyjne zarówno po stronie przewoźnika, jak i klientów.
Wyzwania i nowe perspektywy w sektorze przewozów kruszyw
Rynek przewozów kruszyw oraz materiałów budowlanych zyskuje na znaczeniu, szczególnie w perspektywie realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, takich jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego czy rozwój energetyki jądrowej. Jednocześnie w ostatnim okresie PKP Cargo odnotowało spadki w tym segmencie – w pierwszym półroczu bieżącego roku praca przewozowa zmniejszyła się o 20,6% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Tę sytuację spowodowało ograniczenie dostaw kamienia wapiennego do instalacji odsiarczania spalin oraz przerwy technologiczne i remonty w kilku dolnośląskich kopalniach kruszyw. Dodatkowo, wzrosła konkurencja na rynku, zarówno ze strony innych kolejowych przewoźników, jak i firm transportujących towary drogą lądową.
- Przewoźnicy kolejowi mają obecnie większą dostępność wagonów do przewozu kruszyw w związku ze spadkiem zapotrzebowania na przewóz innych towarów, w tym węgla.
- Przewoźnicy drogowi korzystają z większej liczby kierowców oraz pojazdów po ograniczeniu możliwości prowadzenia działalności na rynkach wschodnich.
Znaczenie przewozów węgla i plany na przyszłość
Obecnie transport kruszyw i materiałów budowlanych stanowi drugą pod względem wielkości gałąź działalności PKP Cargo, odpowiadającą za 22% pracy przewozowej, tuż po segmencie przewozu paliw stałych, którego największy udział przypada na węgiel (34%). Zarząd spółki ma świadomość, że rola węgla na rynku będzie stopniowo malała ze względu na zmniejszające się krajowe wydobycie oraz spadek popytu w sektorze energetycznym. Spodziewane są dalsze spadki w przewozie węgla, również w strukturze przewozowej PKP Cargo, jednak firma nie rezygnuje z tego segmentu, lecz dostosowuje jego obsługę do bieżących warunków rynkowych.
Priorytety zarządu i kierunki rozwoju
Zarząd PKP Cargo koncentruje się obecnie na kilku kluczowych celach, do których należą:
- Odbudowa rentowności grupy kapitałowej.
- Zapewnienie stabilnego, długofalowego rozwoju przedsiębiorstwa.
- Przywrócenie zdolności regulowania zobowiązań finansowych.
- Optymalizacja przewozów oraz dywersyfikacja taboru.
- Ponowne wzmocnienie pozycji konkurencyjnej na rynku przewozów towarowych koleją.
Realizacja tych zamierzeń ma pozwolić PKP Cargo na efektywne reagowanie na zmiany rynkowe i wzmocnienie swojej pozycji w sektorze kolejowego transportu towarowego.
„`