30 października, 2025

PKP Cargo koncentruje się na transporcie materiałów budowlanych

PKP Cargo koncentruje się na transporcie materiałów budowlanych

„`html

Strategia rozwoju PKP Cargo

PKP Cargo intensywnie rozwija swoją działalność poprzez dywersyfikację obszarów biznesowych. Zarząd firmy szczególną uwagę poświęca rozbudowie oferty w segmentach, które wykazują największy potencjał wzrostu – zwłaszcza w przewozach specjalistycznych oraz intermodalnych, czyli takich, które wykorzystują więcej niż jeden środek transportu. Takie działania wpisują się w przyjęty kierunek zwiększania udziału nowoczesnych rozwiązań logistycznych w łącznej strukturze usług świadczonych w ramach grupy.

Nowe kierunki – transport materiałów budowlanych

Jednym z przykładów wdrażania nowej strategii jest intensyfikacja przewozów materiałów budowlanych. PKP Cargo poinformowało, że niedawno rozpoczęło realizację usług transportowych z użyciem specjalistycznych wagonów Eamnos, dedykowanych właśnie do przewozu kruszyw. Obecnie w eksploatacji znajduje się 42 takie wagony, natomiast w przyszłym roku firma planuje zakup kolejnych 400 jednostek tego typu.

Zastosowanie wagonów Eamnos przynosi wymierne korzyści, gdyż ich większa ładowność w porównaniu do tradycyjnych węglarek typu EAS umożliwia przewóz większego wolumenu towarów w jednym cyklu. Pozwala to ograniczyć liczbę operacji załadunkowych i rozładunkowych, skrócić czas obsługi oraz obniżyć koszty operacyjne zarówno po stronie przewoźnika, jak i klientów.

Wyzwania i nowe perspektywy w sektorze przewozów kruszyw

Rynek przewozów kruszyw oraz materiałów budowlanych zyskuje na znaczeniu, szczególnie w perspektywie realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, takich jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego czy rozwój energetyki jądrowej. Jednocześnie w ostatnim okresie PKP Cargo odnotowało spadki w tym segmencie – w pierwszym półroczu bieżącego roku praca przewozowa zmniejszyła się o 20,6% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Tę sytuację spowodowało ograniczenie dostaw kamienia wapiennego do instalacji odsiarczania spalin oraz przerwy technologiczne i remonty w kilku dolnośląskich kopalniach kruszyw. Dodatkowo, wzrosła konkurencja na rynku, zarówno ze strony innych kolejowych przewoźników, jak i firm transportujących towary drogą lądową.

  • Przewoźnicy kolejowi mają obecnie większą dostępność wagonów do przewozu kruszyw w związku ze spadkiem zapotrzebowania na przewóz innych towarów, w tym węgla.
  • Przewoźnicy drogowi korzystają z większej liczby kierowców oraz pojazdów po ograniczeniu możliwości prowadzenia działalności na rynkach wschodnich.

Znaczenie przewozów węgla i plany na przyszłość

Obecnie transport kruszyw i materiałów budowlanych stanowi drugą pod względem wielkości gałąź działalności PKP Cargo, odpowiadającą za 22% pracy przewozowej, tuż po segmencie przewozu paliw stałych, którego największy udział przypada na węgiel (34%). Zarząd spółki ma świadomość, że rola węgla na rynku będzie stopniowo malała ze względu na zmniejszające się krajowe wydobycie oraz spadek popytu w sektorze energetycznym. Spodziewane są dalsze spadki w przewozie węgla, również w strukturze przewozowej PKP Cargo, jednak firma nie rezygnuje z tego segmentu, lecz dostosowuje jego obsługę do bieżących warunków rynkowych.

Priorytety zarządu i kierunki rozwoju

Zarząd PKP Cargo koncentruje się obecnie na kilku kluczowych celach, do których należą:

  1. Odbudowa rentowności grupy kapitałowej.
  2. Zapewnienie stabilnego, długofalowego rozwoju przedsiębiorstwa.
  3. Przywrócenie zdolności regulowania zobowiązań finansowych.
  4. Optymalizacja przewozów oraz dywersyfikacja taboru.
  5. Ponowne wzmocnienie pozycji konkurencyjnej na rynku przewozów towarowych koleją.

Realizacja tych zamierzeń ma pozwolić PKP Cargo na efektywne reagowanie na zmiany rynkowe i wzmocnienie swojej pozycji w sektorze kolejowego transportu towarowego.

„`